Vicent Sanxis (Rafelguaraf, 1955) viu a
Carcaixent des de 1981. En acabar el Batxillerat Superior a l'Institut Josep de
Ribera de Xàtiva, va treballar uns anys en el camp fins que va accedir a
l'administració pública: als ajuntaments de Tavernes de la Valldigna en 1980, i
de Carcaixent en 1981, i a les Corts
Valencianes en 1986, institució de la Generalitat Valenciana en què va exercir
primer d'Oficial de Gestió Parlamentària i com a Transcriptor Corrector des de
1989.
Vicent s'interessa per la
història, la geografia, la toponímia, l'etnografia, etc., sobretot del seu
entorn més pròxim. Això es reflecteix en quasi tota la seua obra narrativa, que
va començar amb una trilogia morisca (que ara són: Fàtima de Berfull,
Històries d'un alamí i Aventura a Tunísia); novel·les a les que han
seguit El repòs del sobirà, 2003; Vespres de foc, 2006, i Cendres
de Ternils, 2012. A més té publicats un total de trenta-set contes i relats
curts en obres com Enyorança magribina, 2005; Contes del Riurau,
2008, i El geperut del Buixcarró i altres contes – El tresor del vereder,
2010. I entre altres ha rebut els premis: 25 d'abril, Vila de Benissa 1998;
Valldigna 2000; Mossèn Còdol d'Igualada 2002 (2n); Ciutat de Torrent 2003 i
Poble de Barxeta 2007 (juvenil).
Te un bloc obert: "Notes de l'exili" on ens parla de geografia, història i literatura, les seues passions.
Te un bloc obert: "Notes de l'exili" on ens parla de geografia, història i literatura, les seues passions.
Què el va portar a començar a escriure?
Hi
ha dues raons. La primera i principal
va ser en 1972, quan estava fent el sext de
batxiller a
l'institut
Josep de Ribera de Xàtiva. Per l'atracció cap a
la Història que em va transmetre la professora de l'assignatura, vaig començar a interessar-me
pel passat del meu entorn més
immediat; prenent aleshores, amb dèsset anys, la determinació que havia d'escriure un llibre sobre la història
del meu poble de naixença. Allò va motivar que entre finals de 1985 i primers
de 1995 escrivira una Introducció a la història de
Rafelguaraf, el Tossalet i Berfull. I ací arribem a la segona raó, quan a
finals de 1995, amb quaranta anys, supose que
pel temps i per l’esforç esmerçat se'm va quedar el desig de continuar
escrivint i narrar coses. Però llavors amb un canvi important: des de la
narrativa, contar històries en un context geogràfic i històric pròxim, a partir
de la informació que m’havia proporcionat fer aquella monografia local.
Per què escrius; dit d'una altra manera, què és escriure per a tu?
Essencialment, distraure'm. Passar-m'ho bé fent allò que més m'agrada.
Jo no busque premis o reconeixements. Ho faig per hobby, i és també com una mena d'espai personal de llibertat. Hi ha tantes coses que em desagraden de la societat tan banal i
meninfota en què vivim, que potser escric per això. Darrerament també és per
teràpia, per evadir-me o distraure'm d'altres preocupacions.
Mira, al meu parer, llevat dels qui són rics de naixement i es poden permetre viure de rendes, és evident que tothom hem de treballar
per guanyar-nos la vida. I jo crec que, a banda d'això, excepte que hi haja la coincidència
–que em sembla que passa poc
sovint–, que la professió d'una persona siga molt gratificant, pense que tots necessitem una dedicació complementària al nostre treball quotidià que ens òmpliga, que ens distraga.
Seria allò de fer una cosa pel pur plaer de fer-la,
sense buscar necessàriament una recompensa, un reconeixement o una
gratificació.
D'on traus els temes per a les obres?
En
principi a partir dels coneixements que em va procurar fer aquella monografia
d'història de Rafelguaraf. Però també d'altres temes més o menys relacionats
amb allò; o siga, pel meu interés per la geografia, la toponímia i
l'etnografia. Naturalment, hi ha excepcions com és el cas d'El repòs del
sobirà o El conte de She Rong (Laia). Però en aquestes també hi ha
components històrics i geogràfics, sobretot en la primera.
Quins són els motius pels quals vas escriure les novel·les?
Amb Adéu a Berfull pretenia cridar l'atenció cap a Berfull, a veure si s'arribava a temps d'evitar el seu enderrocament total. Amb Memòries d'un alamí vaig voler contar una història que estiguera centrada al Tossalet. I amb Aventura a Tunísia, volia començar a deslligar-me de la ubicació al terme de Rafelguaraf, anant més enllà de la mar, a Tunísia, un dels llocs on s'instal·laren molts moriscos
expulsats. El repòs del sobirà va ser un repte que em vaig plantejar en veure un reportatge en El País de l'estat de les investigacions sobre la tomba de Genguis Khan, i per la impressió que em va causar una exposició sobre el Bhutan al
Museu de l'Almodí, a València. Vespres de foc era una de les que tenia previst per l'estima
i afecte que tinc a la ciutat de Xàtiva. I Cendres de Ternils, per motius familiars i d'afinitat o simpatia per les idees de progrés i llibertat,
i per donar veu als vençuts, la majoria ja traspassats.
Trobes problemes en la localització de les narracions?
Lamentablement crec que és un problema localitzar les narracions en pobles xicotets, perquè sembla com si el gran públic lector estiguera en la idea que totes les històries han de passar en uns llocs determinats, d'especial anomenada. I jo crec que això és un error. Si una història està ben narrada i és bonica, què més dóna que passe a Carcaixent o a altres llocs? Vull dir, totes les històries fetes i per fer, ¿han de succeir necessàriament a París, Roma, Londres, Nova York, etc., o
fins i tot a Barcelona? Per això, la història és o serà necessàriament més bonica?
Escrius amb un pla de treball
predeterminat?
Més
o menys. Normalment comence preparant l'estructura i la trama de l'obra, i a
partir d'ací intente anar desenrotllant l'argument el millor que puc.
T'alimenten les muses, o les hores
davant l'ordinador?
De
tot un poc, potser un poc més el treball davant l'ordinador. Això depén de la
inspiració. Hi ha dies que em trobe més... diguem que note que la imaginació la
tinc com més oberta o que es presta més fàcilment a col·laborar per traslladar
les idees al paper. Però això no em passa tots els dies.
Quina estratègia tens enfront del foli
en blanc o el bloqueig?
No
tinc cap estratègia front a això. I en aquest sentit crec que no hi ha que
forçar les coses. De fet, jo, quan em trobe un poc desficiós, preocupat o
desconcentrat per qualsevol motiu, llavors ho deixe estar fins que torne a poder
centrar-me en l'argument.
Quant de temps li dediques a escriure
al llarg del dia?
No
tinc horari fixe per a escriure i per això treballe d'una forma bastant
anàrquica. Vaig a colps, segons la inspiració que tinga. També hi ha altres
factors que influeixen negativament en l'escriptura, com coses diverses de la
vida quotidiana, del dia a dia; darrerament, sobretot, per compromisos que
m'ixen que fan que no em puga centrar en el que vull fer.
Et sents més còmode escrivint diàlegs o narrant?
Quan agarre prou bé el fil de
l'argument estic còmode tant en els diàlegs com en la narració. Encara que de
vegades tinc dubtes què és més convenient que vaja narrat i què posar en veu
dels personatges.
Coneixes el final de la novel·la quan
comences a escriure, o deixes anar la trama?
Fins
ara quan comence una novel·la tinc clars el principi i el final, i a vegades
potser també alguna altra cosa puntual més. Només deixe anar la trama entremig.
Com tries els títols de les novel·les?
A
mi en general m'agraden més els títols curts, i per això procure que facen
referència d'una forma clara o simbòlica a la temàtica de què tracten.
Quantes correccions del manuscrit
realitzes?
La
veritat és que no ho sé, les que calguen. Bàsicament comence escrivint allò que
vull dir, sense pensar si ho faig amb castellanismes, barbarismes, etc.; en
aquesta fasse inicial per a mi és prioritari dir allò que vull dir i no em pare
a corregir res o quasi res. Una vegada més o menys aconseguit això, és a dir,
normalment quan ja tinc fet un primer esborrany, aleshores passe a una segona
fasse -que en realitat són vàries- de correcció lingüística i d'anar polint la
novel·la al màxim.
Tens amics lectors que lligen els teus
manuscrits i t'aconsellen?
Sí.
Procure que les lligen alguns amics. En Cendres de Ternils la llegiren
més, i això va fer que al final anara un poc marejat segons el que cadascú
m'aconsellava. A partir d'ara sols les deixaré a un... o a dos.
Com veus el panorama literari?
La pregunta dóna per a entrar en molts aspectes. Així que em
limitaré a dir que igual que qualsevol altre sector de la societat. El món dels escriptors no és ni millor ni pitjor que els altres, i totes les virtuts i tots els pecats de la societat els podem trobar reproduïts entre les escriptores i escriptors i el món que els envolta.
Hi ha possibilitats de publicar?
Des
que jo m'hi dedique, i a més, ara, amb la crisi, està cada vegada més difícil
que et publiquen. Pràcticament pots fer-te el compte que o bé guanyes un premi
o no et publicaran res, tret que tingues un bon contacte en alguna editorial o
per algun altre motiu circumstancial. Per exemple, des de 2007 tinc una
novel·la que aquell any i el següent va quedar finalista en dos premis
importants de l'àmbit valencià; de manera que jo, malgrat no guanyar, estava
il·lusionat perquè pensava que això seria prou com perquè me la publicaren.
Però no va ser així. En canvi, sé de casos semblants en què sí que els han
publicat l'obra als finalistes, però són escriptors/es que tenen una certa anomenada o bé per
altres motius que desconec.
En quin projecte treballes actualment?
Darrerament intente portar endavant, alhora, un estudi d'història i un treball de narrativa. Encara que és difícil cenyir-me d'una forma estricta a aquest plantejament, per allò que et deia, que sovint m'ixen compromisos que capgiren el meu desig. En tot cas, ara mateix estic posat en un
estudi sobre un hort dels més antics de Rafelguaraf, mentres que el treball de narrativa és una novel·la de títol
provisional Bandolers, sobre roders del segle XIX que s'arreceraven pels voltants del Buixcarró i Barxeta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada