• Dotar el personatge de trets que provoquen l'estima o
admiració.
• Mostrar-los immersos en un perill o desgràcia de tal
manera que l'espectador es pose de la seua part.
• Hi ha sentiments i situacions de base amb què és fàcil
identificar-se.
• Propiciant que l'espectador compare la seua pròpia vida
amb el que els passa als personatges.
Temor : acció que la tragèdia exerceix sobre les ànimes a
fi de purgar l'home d'aqueixa passió. (Aristòtil) Per a inspirar por no basta
de presentar situacions de perill, és necessari fer que el personatge siga
partícip d'aqueix sentiment de perill. Si el personatge té por li ho contagiarà
a l'espectador.
Pietat.: La pietat que ens inspira la sort d'un
personatge és proporcional al nostre grau de familiaritat amb ell.
Canvi de fortuna: Canvi de condició produït per una
circumstància imprevista.
Reconeixement: Pas de la ignorància al coneixement,
conduent a la felicitat o la desgracia. Adonar-se.
Equivocació: És l'altra cara del reconeixement. És el que
origina i permet desenrotllar la intriga. Planteja la veritat de l'inconscient
i ofereix la possibilitat de qüestionar la pròpia identitat.
Deute: Destí del personatge.
Condició social: Oposició. Lluita entre les classes.
Valors morals.: Qualsevol relat, es vullga o no, es basa
en valors morals explícits o implícits. El relativisme moral (cinisme) produeix
relats buits
.
Pertorbació: Per a moure els personatges és necessària
una pertorbació de la seua tranquil·litat, del seu estatus quo inicial. P. Ex.,
separar el que va unit (mare-fill) o forçar la coexistència d'elements que es
repel·leixen (roín-bo)
Tres tipus de dificultats:
• Dificultat de naturalesa circumstancial i estàtica.
• Dificultat de naturalesa accidental i temporal.
• La contraintenció (antagonista).
Meta. Específica i concreta, immediata, fortament
motivada i clarament establida. La meta del personatge pot no ser la mateixa
sobre la qual es construeix la seua història.
El personatge es troba en un dilema en veure's obligat a
triar entre dues situacions que presenten greus inconvenients. En qualsevol cas
quelcom es perd i cap solució Permet guanyar-ho tot.P. ex: amor-llibertat.
Antagonista: El que s'oposa al protagonista Per a
aconseguir la seua meta.
McGuffin. Una cosa molt important per als personatges,
però no per al narrador. Un element material que estiga en joc en una història.
M' agradaria saber qui es Michel Chion. ¿Podríes escriure la referència biogràgica a la que es refereix l´assaig?
ResponElimina