Físicament, un
llibre És un conjunt de fulls impresos
agrupats en fascicles o plecs numerats en ordre progressiu i cosits
entre si per a funcionar a manera de frontissa. Inserides, fixades i protegides
per una enquadernació o coberta. És a més, amb tota probabilitat, el complex
metafísic més lloat pels mestres de la litúrgia tipogràfica de tots els temps.
El disseny del llibre es veu condicionat per
factors de natura diversa, tant científica com cultural: el contingut, tant el
format del suport com el text, el moment cultural i la moda, l'element econòmic,
i les limitacions tecnològiques. Totes elles independents, però amb una
interrelació tan directa i necessària, que la transformació d’un d’ells
produeix una reacció de canvis en cadena, el naixement d’un nou concepte de
llibre.
La portada
comporta la major part de la responsabilitat que recau en el disseny del llibre,
el mateix que el títol. Des d'una perspectiva teòrica portada i títol tenen que
respondre adequadament a tres de les principals funcions d'aquest recurs: la
"apropadora" ja que té la capacitat d'acostar als lectors més
intensament a l'obra literària com a artefacte que afecta la sensibilitat; la
"ficcionadora" en aconseguir portar al lector des del món real al món
evocat i creat en l'obra literària i la "aperitiva" o publicitària,
que respon a una dimensió més comercial centrada en l'interès, atenció i
seducció que es tenen que aconseguir transmetre.
Els principals
factors per a la compra d'un llibre són, evidentment, la temàtica, el consell
d'un amic o l'autor, segons un estudi de la Federació de Gremis d'Editors
d'Espanya. No obstant això, el disseny també importa, per damunt de la crítica,
la publicitat, o l'editorial, que, segons el mateix estudi, és el factor menys
influent.
Hui en dia la
matèria es converteix en informació. Ja va ocórrer en la indústria de la
música, quan de formats materials com el CD o el vinil es va passar al virtual
mp3. Amb l'arribada del llibre electrònic, els llibres de paper es converteixen
en zeros i uns albergats dins del dispositiu de lectura. Per a superar el repte
de la supervivència, el llibre tradicional pot fer-se valdre per allò del que
manca l'electrònic: el tacte, l'olor, la forma, la portada, en definitiva, el
disseny. El llibre com a objecte.
Potenciar el
llibre com a objecte a través del seu disseny i portada és la millor arma de
les editorials enfront de la versió electrònica. I l'autor té que ser participe
i exigent en l'adequat procés del disseny final.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada