Si esteu
pensant en autoeditar el vostre llibre, hui en dia disposeu de moltes opcions: Les
plataformes d'edició com Lulú o Amazón son un bon recurs. També trobareu a la xarxa
un nombrós numero d'editorials especialitzades en autoedició. Podeu imprimir un
tiratge curt del vostre llibre en una impremta ràpida. I sempre està la possibilitat,
si el llibre se ho val, de provar la coedició amb editorials tradicionals i
conegudes. Tot dependrà del sentit que li voleu donar a l'edició i la
distribució del llibre.
Abans de
començar a veure les possibilitats m'agradaria que ens pararem a valorar unes
xifres. Penseu que un escriptor que s'autoedita o busca un editor, no deixa de
ser com l'empresari a qui li interessarà assabentar-se en quin mercat està
competint.
·
En el 20011 es donaren d'alta en l'Agencia
Española d'ISBN la quantitat de 116.851 llibres entre un total de 3474
editorials, 286 d'elles Valencianes.
·
Segons les dades de " Panoràmica de la
Edición Española de Libros" entre Madrid
i Catalunya amb dues publicaren en 2011 un total de 74.112 llibres, el 63,4% de
l'edició, situant-se a gran distancia d'altres comunitats com Andalusia (14.761
llibres, el 12,6% del total) o el País Valencià (8.236 llibres, el 7,0% del
total).
·
La tirada mitja de llibres en el 2011 és de 1345
unitats, un 22,4% menys que al 2010
·
La producció editorial en el 2011:
Catalunya 30.629 en el 2010 i 34.689 en 2011 increment de 13,3%
País Valencià 6.031 en el 2010 i
8.236 en el 2011, increment de 36,6%
·
Les editorials en els últims cinc anys han registrat
una baixada d'ingressos del 11,2% i del 20,3% en vendes de llibres.
·
Del 2008 al 2011 l'edició en eBook a augmentat
un 82.4%
·
En el 2011 a Espanya facturà el sector del
llibre 2772,3 milions d'euros.
Jo, soc del pensament que abans
de donar un pas cap a l'autoedició hi ha que reflexionar amb calma que és el
que realment volem aconseguir publicant el nostre llibre.
Tal vegada el nostre propòsit
siga editar una xicoteta tirada per a amics i familiars. El més econòmic és la
impremta ràpida, tenint en compte que la tramitació d'ISBN i el dipòsit legal
el pot fer l'autor. Per a la maquetació del llibre i la portada, es pot pactar
amb la impremta o sempre queda buscar el recurs d'un freelance o un estudiant
dels últims anys de disseny que treballe a casa i que de segur en la
universitat o el consell de joventut del poble us donaran raó. És molt
important el disseny de la portada i la maquetació, cosa que els autors novells
solen menysprear. Una novel·la ben presentada es ven i llegeix millor; amb una
altra disposició. Imagineu-se els plats de Ferran Adrià servits en els coberts
i l'ambient del lloc del casino l'estació. (sense desmerèixer als casinos)
Pot ser que el que passa és que has
presentat l'original a diversos concursos literaris i ha quedat finalista, pel
que penses que serà un èxit, però no trobes editorial que te'l publiquen. Jo en
aquest cas apostaria per plantejar a l'editorial del premi una coedició i en
cas de negativa provar en una altra. Que ningú es pose les mans al cap, com
està la situació editorial son moltes les
que ja estan admetent la coedició. Veig esta opció més segura que publicar en
les editorials especialitzades en
autoedició de la xarxa, perquè en aquest cas tens quasi garantida la promoció i
la distribució del teu llibre. I sempre queda més decorós publicar en una
editorial reconeguda que no en una altra que el públic desconega.
Si vols arribar a tot hom: Lulú,
Amazon etc. Et garantixen arribar a tot el mon, però no oblides que sense
promoció ningú trobarà el teu llibre entre els milers i milers editats. Tens
que fer molta tasca en les xarxes socials i els blocs de literatura per a que
començe a funcionar el boca a boca.
Per últim les empreses o
editorials especialitzades en l'autoedició per a autors novells que s'anuncien
en Internet. Jo mateixa he dirigit una d'eixes empreses durant tres anys fins
que l'he venuda a una empresa
especialitzada en reprografia i edició. Hi ha que tenir molta cura en el
que t'ofereix l'editorial. Està la més senzilla, que ofereix maquetació,
disseny de portada, tramitació d'ISBN i tirada a partir de vint i cinc exemplars
a preus molt competitius
ja que no ofereixen correcció ortogràfica,
promoció del llibre, ni distribució.
Desprès tenim les que ofereixen
els serveis opcionals pagant-los fora pressupost d'edició. Pressuposten la
impressió del llibre i l'autor pot agafar extres com: Valoració de l'obra,
correcció, maquetació, disseny de la portada, promoció, presentacions en Fnac i
El Corte Ingles i distribució en llibreries del seu voltant. Hi ha empreses
molt competitives i honestes, però també hi ha editorials que son un frau per
traure el màxim de diners a l'il·il·lusionat escriptor ansiós per veure la seua
obra en paper. El meu consell és que abans d'abonar cap import tenir a les mans
el contracte d'edició i que no queden cap punt per aclarir, incloent els
terminis d'execució. La qualitat del llibre està quasi garantida, hui en dia
els mitjans tècnics son molt avançats i quasi totes les empreses, incloent Lulú
i algunes editorials tradicionals, imprimeixen les tirades curtes amb l'empresa
Publidisa de Sevilla, qui fa uns anys va revolucionar el mercat de l'impressió
digital i hui per hui ja ofereixen el servei de tirades d'un sol exemplar i
venda de llibre físic a tot el mon des
de la seva plataforma. També tenen una plataforma de eBook "todoeBook" on les editorials
poden tenir a la venda els llibres en eBook que ells imprimisen.
Abans de pendre una decisió us
aconselle que llegiu el llibre de Jaime Gonzalo Cordero “Cómo ganarse la vida
escribiendo”. El pots descarregar en format PDF gratuitament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada