Les arts escrites
Em truca un periodista per
demanar-me si m'apuntaria a un taller de literatura, a una acadèmia per aprendre
a escriure creació. Estem fent un reportatge sobre tallers i escoles de creació
escrita- em diu- , aprofitant l'apogeu que estan vivint ara mateix aquestes
activitats, i que a l'octubre es va inaugurar una escola d'arts escrites a
Barcelona; hem formulat aquesta pregunta a diversos escriptors i mestres. No
ens enganyem: la petició ingènua amaga una qüestió ben cruel: ¿Creus que és
útil anar a un taller de literatura? ¿Es pot aprendre a escriure una novel·la, un poema? No em calpensar-hi gaire: és clar que sí. Si
m'interessés escriure contes, necessitaria aprendre les tècniques, l'estructura
i l'estilística del conte; si volgués fer poemes, em seria imprescindible
dominar la mètrica, les figures poètiques i conèixer la tradició lírica
catalana i mundial.
La resposta és òbvia i la
pregunta -perdó!- estúpida. ¿Els pintors, els arquitectes, els dissenyadors, els
ceramistes, i tants d'altres... no aprenen el seu ofici o la seva art a la
universitat o a l'escola? Els estudiants de música bé que aprenen composició i
harmonia al Conservatori; els actors i les actrius prou que practiquen dicció,
gestualitat i interpretació a l'Institut del Teatre. Fins i tot els guionistes
de pel·lícules, de televisió o de ràdio estan atabalats
organitzant cursets, traduint manuals pràctics i publicant llibres
d'idees. ¿I què passa amb els
novel·listes, els
poetes i els
dramaturgs? S'han de quedar casa i ser autodidactes? No poden aprendre
el seu ofici com tothom? Anem més enllà. La pregunta del periodista mostra, amb
tota cruesa, l'analfabetisme literari que patim. Se'm va demanar això perquè és
el que interessa als lectors de diari -i a tota la societat. La gent continua
creient que els escriptors naixem, que som persones especials, que no es pot aprendre
a escriure novel·les, que s'ha d'estar inspirat per
escriure, o que la literatura és només escriptura i que es redueix a les
quatre grans obres de genis (¿i la literatura infantil, la juvenil, la cançó,
el teatre, la tradició oral, els serials de televisió, la ràdio, el cinema i
els culebrots?)... i tota una colla de prejudicis precientífics. Prefereixo
creure que els escriptors ens fem, amb paciència i suor (només els genis
neixen, i molt de tant en tant); que la novel·la i la
poesia conté una part de tècnica que podem aprendre en una aula, i que
la literatura, una art com qualsevol altra, és polièdrica, popular, i no té
misteris, ni màgies ni mitificacions. Tot plegat també mostra el taló d’Aquil·les de l'educació artística catalana. Tenim conservatoris, instituts
del teatre, escoles de dansa, de belles arts, d'arts aplicades i de tota mena
(algunes reglades i amb grau universitari); però no hi ha res ni ningú que
ensenyi a escriure creació de veritat.
Les acadèmies d'arts escrites
neixen de la iniciativa personal i es mouen entre el voluntarisme, la confusió
i la misèria. Deu ser per això, per aquesta anormalitat, que tenim concursos
literaris per donar i per vendre i que qualsevol ajuntament, associació de veïns
o penya recreativa crea el seu propi premi de poesia o narrativa.
Daniel Cassany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada